Codzienna rutyna w 偶yciu z Ajurwed膮

  • by

Codzienna rutyna jest absolutnie konieczna, aby艣my odczuli radykaln膮 zmian臋 w ciele, umy艣le i 艣wiadomo艣ci. Rutyna pomaga przywr贸ci膰 r贸wnowag臋 w organizmie. Reguluje r贸wnie偶 zegar biologiczny cz艂owieka, wspomaga trawienie, wch艂anianie i asymilacj臋 oraz generuje poczucie w艂asnej warto艣ci, dyscyplin臋, spok贸j, szcz臋艣cie i d艂ugowieczno艣膰. Punkt贸w do codziennej realizacji jest sporo ale nie martw si臋 w my艣l zasady 鈥瀗ie od razu Rzym zbudowali鈥,  na pocz膮tek wybierz to co sprawi ci najmniej problem贸w. Jak ju偶 stan膮 si臋 nawykiem wyznacz kolejne i ani si臋 obejrzysz nawykiem stanie si臋 wi臋kszo艣膰 rytua艂贸w prowadz膮cych do zdrowego i szcz臋艣liwego 偶ycia. Pomy艣l, 偶e robisz to wy艂膮cznie dla siebie, 偶e jeste艣 tego po prostu wart!

1. Obud藕 si臋 wcze艣nie rano

Dobrze jest obudzi膰 si臋 przed wschodem s艂o艅ca, kiedy w przyrodzie s膮 mi艂osne (satwiczne) energie, kt贸re wprowadzaj膮 spok贸j umys艂u i 艣wie偶o艣膰 do zmys艂贸w. Wsch贸d s艂o艅ca zmienia si臋 w zale偶no艣ci od pory roku, ale 艣rednio ludzie vata powinni wsta膰 oko艂o 6 rano, ludzie pitta do 5:30, a kapha do 4:30 rano. Zaraz po przebudzeniu, sp贸jrz na swoje r臋ce przez kilka chwil, a nast臋pnie delikatnie przenie艣 je na twarz i klatk臋 piersiow膮 w d贸艂 do pasa. Ten dotyk oczyszcza aur臋.

2. Wypowiedz intencj臋 przed opuszczeniem 艂贸偶ka

Przestrzegaj zasad dobrego 偶ycia: utrzymuj pozytywny stan umys艂u i pozytywne emocje.

„Wielka energio, jeste艣 we mnie, w moim oddechu, w ka偶dym ptaku, w ka偶dej pot臋偶nej g贸rze.

Tw贸j s艂odki dotyk dociera do wszystkiego, a ja jestem dobrze chroniony.

Dzi臋kuj臋 Ci za ten pi臋kny dzie艅, kt贸ry jest przede mn膮.

Niech rado艣膰, mi艂o艣膰, pok贸j i wsp贸艂czucie b臋d膮 cz臋艣ci膮 mojego 偶ycia i wszystkich wok贸艂 mnie w tym dniu. Jestem uzdrowiony i jestem zdrowy.”

Po tej intencji obejmij si臋 r臋koma i z czu艂o艣ci膮 uko艂ysz swoje cia艂o, z mi艂o艣ci膮 i szacunkiem, daj sobie czu艂o艣膰 p艂yn膮c膮 z twojego serca. Przywo艂aj wielk膮 mi艂o艣膰 i szacunek do samego siebie.

3. Oczy艣膰 Twarz, Usta i Oczy

Ochlap twarz zimn膮 wod膮 i wyp艂ucz usta. Obmyj oczy zimn膮 wod膮  i wymasuj powieki delikatnie je pocieraj膮c. Mrugnij oczami 7 razy i obr贸膰 je we wszystkich kierunkach. Osusz twarz czystym r臋cznikiem.

4. Pij wod臋 rano

Nast臋pnie nale偶y wypi膰 szklank臋 wody o temperaturze pokojowej, najlepiej z czystego miedzianego kubka nape艂nionego poprzedniej nocy. To p艂ucze 艣lad 艣luzowy w przewodzie pokarmowym, p艂ucze nerki i stymuluje perystaltyk臋. Rozpoczynanie dnia  herbat膮 lub kaw膮 nie jest dobrym nawykiem, to drenuje energi臋 nerek, przem臋cza nadnercza, powoduje zaparcia. Nie martw si臋 je艣li b臋dziesz zapomina艂 i nie ka偶dy dzie艅 rozpoczniesz szklank膮 wody, z czasem stanie si臋 to nawykiem.

5. Wypr贸偶nienie

Chwil臋 po wypiciu wody usi膮d藕, (albo lepiej kucnij wcze艣niej na kilka minut), na toalecie i wypr贸偶nij si臋. Niew艂a艣ciwe trawienie nocnego posi艂ku lub brak zdrowego snu mo偶e wywo艂a膰 zaparcie. Jednak woda, a nast臋pnie siedzenie na toalecie o okre艣lonej porze ka偶dego dnia, pomaga w regulacji wypr贸偶nie艅. Pomocne mo偶e by膰 r贸wnie偶 alternatywne oddychanie nosem. Po wypr贸偶nieniu nale偶y umy膰 kryz臋 odbytu ciep艂膮 wod膮, a nast臋pnie r臋ce myd艂em.

6. Zeskrobanie j臋zyka

Staraj si臋 codziennie rano delikatnie zeskroba膰 j臋zyk od ty艂u do przodu, a偶 do zeskrobania ca艂ej powierzchni 5-7 poci膮gni臋膰. Stymuluje to narz膮dy wewn臋trzne, pomaga w trawieniu i usuwa martwe bakterie. Vata mo偶e u偶y膰 z艂otego skrobaka, srebrnego pitta a miedzi kapha. Stal nierdzewna mo偶e by膰 u偶ywana przez wszystkich ludzi. Skrobaki s膮 powszechne w Indiach, mo偶na poszuka膰 w internecie.

7. Wyczy艣膰 z臋by

Zawsze u偶ywaj mi臋kkiej szczoteczki do z臋b贸w oraz 艣ci膮gaj膮cej, ostrej i gorzkiej pasty lub proszku do z臋b贸w. Stosuj pasty nie zawieraj膮ce fluoru.

8. P艂ukanie jamy ustnej olejem

P艂ukanie olejem oczyszcza krew, wzmocnia z臋by, dzi膮s艂a i szcz臋k臋, poprawia g艂os i usuwa zmarszczki z policzk贸w. P艂ucz jam臋 ustn膮 dwa razy dziennie (ok. 5 min.) ciep艂ym olejem sezamowym. Trzymaj olejek w ustach, energicznie przepuszczaj go przez z臋by, a nast臋pnie wypluj go i wyp艂ucz usta dwa razy ciep艂膮 wod膮.

9. 呕ucie

呕ucie gar艣ci nasion sezamu pomaga w ukrwieniu dzi膮se艂 i wzmacnia z臋by. Mo偶na te偶 偶u膰 3-5 suszonych daktyli i 艂y偶eczk臋 wi贸rek kokosowych. Ranne 偶ucie pobudza w膮trob臋 i 偶o艂膮dek oraz poprawia ogie艅 trawienny.

10. Krople do nosa (Nasya)

Wlanie od 3 do 5 kropli ciep艂ego mas艂a ghee lub oleju sezamowego do ka偶dej dziurki nosa rano. Operacja ta pomaga w smarowaniu nosa, oczyszczaniu zatok i poprawie g艂osu, wzroku i jasno艣ci umys艂u. Nasz nos jest drzwiami do m贸zgu, wi臋c krople wlane do nosa od偶ywiaj膮 pran臋 i pobudzaj膮 my艣lenie.

Dla vata: olej sezamowy, mas艂a ghee.

Dla pitta: mas艂o ghee, olej s艂onecznikowy lub kokosowy.

W przypadku kapha: mas艂o ghee.

11. Krople olejku w uszach (Karana purana)

Warunki takie jak dzwonienie w uszach, nadmiar woskowiny usznej, s艂aby s艂uch, szcz臋ka blokuj膮ca, s膮 spowodowane przez nadmiar vata w uszach. Umieszczenie 5 kropli ciep艂ego olejku sezamowego w ka偶dym uchu mo偶e pom贸c w tych zaburzeniach.

12. Na艂贸偶 olejek na g艂ow臋 i cia艂o (Abhyanga)

Nacieraj ciep艂ym olejem g艂ow臋 i cia艂o. Delikatny, codzienny masa偶 olejkowy sk贸ry g艂owy mo偶e przynie艣膰 szcz臋艣cie, a tak偶e zapobiec b贸lowi g艂owy, 艂ysieniu, siwi藕nie i cofaniu si臋 linii w艂os贸w. Natomiast olejowanie cia艂a przed snem pomo偶e wywo艂a膰 zdrowy sen i utrzyma膰 sk贸r臋 mi臋kk膮. Je艣li rano nie mo偶esz sobie pozwoli膰 na nacieranie g艂owy i cia艂a, zr贸b to koniecznie wieczorem.

Vata niech u偶yje ciep艂ego oleju sezamowego.

Pitta niech u偶yje ciep艂ego oleju s艂onecznikowego lub kokosowego.

Kapha niech u偶yje ciep艂ego oleju s艂onecznikowego lub musztardowego.

13. K膮piel

K膮piel jest oczyszczaj膮ca i od艣wie偶aj膮ca. Usuwa pot, brud i zm臋czenie, dodaje cia艂u energii, jasno艣ci umys艂u i energii twojemu 偶yciu.

14. Ubieranie si臋

Noszenie czystego ubrania przynosi pi臋kno i buduje poczucie w艂asnej warto艣ci.

15. U偶ycie Perfum

U偶ycie naturalnych zapach贸w, olejk贸w eterycznych lub perfum przynosi 艣wie偶o艣膰, urok i rado艣膰. Dodaje cia艂u witalno艣ci i poprawia samoocen臋.

16. 膯wiczenie

Regularne 膰wiczenia, zw艂aszcza joga, poprawiaj膮 kr膮偶enie, si艂臋 i wytrzyma艂o艣膰. Pomagaj膮 si臋 zrelaksowa膰 i zdrowo spa膰, poprawiaj膮 trawienie i wydalanie. 膯wicz codziennie do momentu swoich mo偶liwo艣ci, czyli do momentu, gdy pot tworzy si臋 na czole, pod pachami i na plecach.

Vata: Powitanie s艂o艅ca x 12, wykonywane powoli; Podnoszenie n贸g; Wielb艂膮d; Kobra; Kot; Krowa. 膯wicz powoli, delikatne.

Pitta: Powitanie ksi臋偶yca x 16, umiarkowanie szybkie; Ryba; 艁贸dka; Pok艂on. 膯wicz uspokajaj膮co.

Kapha: Powitanie s艂o艅ca x 12, wykonane szybko; Mostek; Paw; Palma; Lew. 膯wicz energicznie.

17. Pranajama

Po 膰wiczeniach, usi膮d藕 cicho i wykonaj kilka g艂臋bokich 膰wicze艅 oddechowych w nast臋puj膮cy spos贸b:

12 naprzemiennych oddech贸w nozdrzowych dla vata;

16 ch艂odz膮cych oddech贸w shitali (zwijanie j臋zyka wzd艂u偶 i oddychanie przez niego) dla pitta;

100 kapalabhati (kr贸tkie, szybkie oddechy) dla kapha.

18. Medytacja

Wa偶ne jest, aby medytowa膰 rano i wieczorem przez co najmniej 15 minut. Medytuj w spos贸b, do kt贸rego jeste艣 przyzwyczajony, lub spr贸buj „Medytacji Pustej Miski”. Medytacja przyniesie r贸wnowag臋 i spok贸j w twoim 偶yciu.

19. Teraz jest czas na twoje 艣niadanie!

Tw贸j posi艂ek powinien by膰 lekki w gor膮cych miesi膮cach lub je艣li twoja agni (ogie艅 trawienny) jest s艂abe zjedz ciep艂膮 zup臋. W miesi膮cach zimowych mo偶esz zjada膰 troch臋 ci臋偶sze 艣niadania.

Teraz mo偶esz wyruszy膰 na podb贸j 艣wiata, jeste艣 kim艣 wa偶nym przede wszystkim dla samego siebie, jeste艣 spokojny i rado艣nie podekscytowany. Ciesz si臋 swoim dniem!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *