Jesienne ajurwedyjskie jedzenie

  • by

Ajurweda dzieli rok na trzy pory roku w oparciu o dominuj膮ce dosze zwi膮zane z ka偶d膮 z nich. Poniewa偶 tradycyjny sezon jesienny jest podzielony na dwie dosze – wczesna jesie艅 jest zarz膮dzana przez Pite, a p贸藕na jesie艅 i zima s膮 zarz膮dzane przez Vate, dlatego zalecenia dla tej pory roku mog膮 by膰 myl膮ce. Na szcz臋艣cie, w tym czasie mo偶na dobrze je艣膰 wybieraj膮c produkty sezonowe rosn膮ce w Twoim rejonie. 呕ywno艣膰 zalecana w tym zasie ma na celu przej艣cie od miesi臋cy latnich Pita do zimy Vata.

Vata zwi膮zana z p贸藕n膮 jesieni膮 i zim膮, nazywana jest dosz膮 Wiatru

Sezon Vata, zwykle zaczyna si臋 pod koniec pa藕dziernika, kt贸ry 艂膮czy w sobie elementy powietrza i przestrzeni. Cechy, kt贸re charakteryzuj膮 t臋 por臋 roku s膮 podobne do cech Vaty: zimno, sucho, 艣wiat艂o i mrok, ci膮g艂a zmienno艣膰. Vata posiada r贸wnie偶 swoje pozytywne cechy jak, kreatywno艣膰, wysoka energia, entuzjazm, wysoki stopie艅 tolerancji, temperament.

Podczas jesieni, jeste艣my bardziej podatni na zaburzenia r贸wnowagi Vata – nawet je艣li twoj膮 dominuj膮c膮 dosz膮 nie jest Vata. Oznaki nadmiernej, niezr贸wnowa偶onej Vata mog膮 si臋 przejawia膰 jako poczucie l臋ku, s艂aba koncentracja i ma艂e zaanga偶owanie w wykonywane czynno艣ci, bezsenno艣膰, gazy, wzd臋cia, bardzo przesuszona sk贸ra, przesuszone w艂osy i 艂amliwe paznokcie.

Sekret w przeciwie艅stwach

M膮dre ajurwedyjskie powiedzenie m贸wi, 偶e „r贸wnowag臋 uzyskasz przez uruchomienie przeciwie艅stw s艂abych cech danej doszy”. Je艣li kiedykolwiek m膮dro艣膰 Ayurvedy stanie si臋 myl膮ca lub niezrozumia艂a, po prostu wr贸膰 do tego. Je偶eli upadek ma cechy Vata (suchy, zimny, lekki, szorstki, ruchliwy, jasny i subtelny) to przeciwie艅stwa tych cech b臋d膮 naszym lekarstwem na dobre samopoczucie w jesienno-zimowym sezonie. Najwa偶niejsza wskaz贸wka wygl膮da tak: wilgo膰 balansuj suchymi rzeczami, ciep艂e balansuj zimnymi, uziemienie balansuj lekko艣ci膮, g艂adkie i mi臋kkie balansuj膮 szorstkie, zbyt stabilne balansuj膮 mobilne, a solidne i g臋ste rzeczy balansuj膮 jasne i subtelne. To proste np. je艣li si臋 zasiedzisz w fotelu, dzie艅 dwa, lub nawet tydzie艅 to aby wprowadzi膰 r贸wnowag臋 zmu艣 si臋 do wyj艣cia na spacer nawet bardzo kr贸tki, to pozwoli Ci wyj艣膰 z stagnacji, ci臋偶ko艣ci i marazmu.

W celu utrzymania sattwy, czyli r贸wnowagi w organizmie, w tym sezonie mo偶na doda膰 do jedzenia i napoj贸w elementy Kapa (ci臋偶ki i t艂usty) oraz Pitta (ciep艂y i wilgotny).

Wr贸膰my na chwil臋 do zalece艅 na wczesn膮 jesie艅

Wczesna jesie艅 jest uwa偶ana za etap przej艣ciowy, wyst臋puj膮cy od po艂owy wrze艣nia do ko艅ca pa藕dziernika. W tym czasie wa偶ne jest, aby ucztowa膰 na du偶ej ilo艣ci 艣wie偶ych, zebranych p贸藕nym latem owoc贸w – 艣wie偶ych jab艂ek, gruszek, 艣liwek. Surowe jab艂ka i gruszki pomagaj膮 „wysusza膰” nadmiar Pity z pe艂ni lata. Je艣li chodzi o jab艂ka, to najlepsze s膮 te zielone lub cierpkie. Owoce te dostarczaj膮 r贸wnie偶 b艂onnika, kt贸ry pomaga wydosta膰 odpady z jelita, pomo偶e to trawi膰 ci臋偶sze pokarmy zimy. Bak艂a偶any, kukurydza, melony, figi i korzeniowe to tak偶e dobre produkty na wczesn膮 jesie艅.

Bez wystarczaj膮cego „wysuszenia” sezonu Pita, mo偶e doj艣膰 do zachwiania r贸wnowagi, co mo偶e objawia膰 si臋 nadmiarem produkcji 艣luzu. Organizm produkuje ten 艣luz, aby spr贸bowa膰 „z艂apa膰” resztki letniego Pita. Nadmiar 艣luzu s艂u偶y jako g艂贸wna nieruchomo艣膰 dla organizmu do przechowywania wirus贸w, nier贸wnowaga ta mo偶e prowadzi膰 do wyst膮pienia przezi臋bienia lub grypy, kt贸re wyst臋puj膮 p贸藕n膮 jesieni膮 i wczesn膮 zim膮.

Czas Vata to inne zalecenia pokarmowe zapewniaj膮ce zdrowie i odporno艣膰

Przej艣cia z lata Pita do zimy Vata zale偶膮 od klimatu, w kt贸rym mieszkasz. Gdy powietrze stanie si臋 suche i ch艂odne, a owoce opadn膮 z drzew, nadszed艂 czas na zmian臋 diety, na owoce parzone lub duszone.

Zalecenia na p贸藕n膮 jesie艅

P贸藕n膮 jesieni膮, dosza Vata staje si臋 najbardziej wyrazista. W tym czasie, wa偶ne jest, aby zr贸wnowa偶y膰 Vata odpowiedni膮 偶ywno艣ci膮 i p艂ynami, kt贸re b臋d膮 tworzy膰 ciep艂o, wilgo膰 i uziemienie, mianowicie te, kt贸re s膮 s艂odkie, ci臋偶kie, t艂uste, przyprawione lub s艂one.

Zalecane pokarmy:

Owoce takie jak banan, awokado, pieczone jab艂ka i gruszki, szarlotki, chipsy jab艂kowe lub sosy jab艂kowe, mas艂o jab艂kowe lub mas艂o z dyni, pomidory, owoce cytrusowe, w tym pomara艅cze i grejpfruty

Warzywa powinny by膰 gotowane na parze, pieczone, w tym okresie nale偶y unika膰 warzyw surowych. S艂odkie ziemniaki, ziemniaki, korzeniowe, rzepa, dynia.

Zalecane ziarna to pszenica, ry偶, owies.

To czas na w艂膮czenie do diety wi臋kszej ilo艣ci orzech贸w, mas艂o orzechowe lub migda艂owe.

T艂uszcze takie jak mas艂o ghee, oliwa z oliwek, mas艂o.

Wybieraj przyprawy rozgrzewaj膮ce, takie jak kardamon, cynamon, imbir, kurkuma, ga艂ka muszkato艂owa i go藕dziki.

Pij ciep艂e p艂yny, takie jak woda z imbirem, traw膮 cytrynow膮 czy herbat臋 z koprem w艂oskim.

Unikaj ch艂odnych p艂yn贸w, kt贸re t艂umi膮 i tak ju偶 ospa艂y uk艂ad pokarmowy.

Bia艂ka: mi臋so zwierz臋ce, ryby, jajka, soczewica, fasola Mung, soczewica, cieciorka

Jedno s艂owo o fasoli, fasola podnosi Vata i og贸lnie rzecz bior膮c jest „generatorem wiatr贸w”, cho膰 stanowi wa偶n膮 podstaw臋 diety w wielu dietach wegetaria艅skich. Je艣li podczas jesieni i zimy konieczne jest spo偶ywanie fasoli, mo偶esz zmniejszy膰 jej w艂a艣ciwo艣ci Vata poprzez jej dobre p艂ukanie i moczenie i d艂u偶sze ni偶 zwykle gotowanie. Dobrze dodawa膰 do gotowania przyprawy rozgrzewaj膮ce.