Joga Sivananda

  • by
Joga Sivananda

膯wiczenia (asana)

Joga traktuje cia艂o jako narz臋dzie dla duszy podczas jej ewolucyjnej podr贸偶y. W zwi膮zku z tym jogiczne 膰wiczenia fizyczne – asany, oznaczaj膮ce sta艂膮 pozycj臋 w sanskrycie, maj膮 na celu rozw贸j nie tylko cia艂a, ale tak偶e umys艂u i ducha. Wykonywana powoli i 艣wiadomie ka偶da asana jest 膰wiczeniem fizycznym, kt贸re skutkuje zwi臋kszon膮 elastyczno艣ci膮 i si艂膮, tak偶e 膰wiczeniem koncentracji i medytacji.

Jogini rozumiej膮, 偶e cia艂o jest tak m艂ode, jak elastyczne, a asany rozci膮gaj膮 ca艂e cia艂o, tonizuj膮c mi臋艣nie, stawy, kr臋gos艂up i uk艂ad kostny. Postawy stymuluj膮 narz膮dy wewn臋trzne i gruczo艂y oraz pobudzaj膮 i energetyzuj膮 wszystkie uk艂ady cia艂a, w tym uk艂ad nerwowy, krwiono艣ny i odporno艣ciowy, powoduj膮c promienne zdrowie fizyczne.

Na poziomie mentalnym ro艣nie koncentracja, r贸wnowaga emocjonalna, witalno艣膰, zadowolenie, spok贸j i poczucie uziemienia. A na g艂臋bszym poziomie asany rozszerzaj膮 nasz膮 艣wiadomo艣膰 i 艣wiadomo艣膰 naszego po艂膮czenia ze wszech艣wiatem.

Korzy艣ci z praktykowania asan we wszystkich aspektach naszego zdrowia fizycznego oraz dobrego samopoczucia psychicznego i duchowego s膮 obecnie powszechnie uznawane za dalekosi臋偶ne.

joga sivananda

Oddychanie (Pranayama)

Oddech to 偶ycie. Joga uczy nas, jak maksymalnie wykorzystywa膰 p艂uca i kontrolowa膰 oddech w celu zwi臋kszenia witalno艣ci i jasno艣ci umys艂u. Pranayama (kontrola si艂y 偶yciowej zwanej pran膮) to praktyka okre艣lonych technik oddychania, kt贸re zwi臋kszaj膮 spo偶ycie tlenu i zach臋caj膮 do wch艂aniania prany do subtelnych kana艂贸w energetycznych cia艂a (nadis) i o艣rodk贸w energii (czakr). Kontroluj膮c pran臋 poprzez oddech, umys艂 staje si臋 spokojny i jasny, a my do艣wiadczamy zwi臋kszonej energii, dobrego samopoczucia i spokoju umys艂u.  Pranayama 艂膮czy cia艂o z 鈥瀊ateri膮鈥 splotu s艂onecznego. Tutaj gromadzi si臋 ogromna energia. Po skorzystaniu z praktyki pranayamy energia ta zostaje uwolniona w celu fizycznego i psychicznego odm艂odzenia. Pranayama jest jedn膮 z najwa偶niejszych praktyk w jodze. Poprzez praktyk臋 jogin jest w stanie kontrolowa膰 uk艂ad nerwowy i uzyskuje stopniow膮 kontrol臋 nad umys艂em. Jogini wiedzieli od tysi臋cy lat, 偶e je艣li kontrolujemy nasze wzorce oddychania, mo偶emy kontrolowa膰 nasz umys艂.

pranayama

Relaksacja (Savasana)

Kiedy umys艂 i cia艂o s膮 ci膮gle przepracowane, ich wydajno艣膰 maleje. Relaks jest sposobem natury na do艂adowanie. Joga podkre艣la znaczenie w艂a艣ciwego relaksu jako sposobu regulacji naszej energii i stworzenia poczucia r贸wnowagi w celu poprawy naszego zdrowia fizycznego i psychicznego. Jogini stosuj膮 trzy metody relaksacji – fizyczn膮, umys艂ow膮 i duchow膮. Dla relaksu fizycznego le偶ymy w savasana (pozie zw艂ok) i u偶ywamy autosugestii, aby z kolei wys艂a膰 wiadomo艣膰 do ka偶dej cz臋艣ci cia艂a, aby si臋 zrelaksowa膰. Aby zrelaksowa膰 umys艂, u偶ywamy praktyk pranajamy, koncentracji umys艂u i pozytywnego my艣lenia. Rozkojarzony umys艂 jest zawsze niespokojny. W duchowym rozlu藕nieniu wycofujemy si臋 do praktyki medytacji, odrywaj膮c si臋 od naszych emocji i my艣li. Praktykujemy 偶ycie w tera藕niejszo艣ci, przyjmuj膮c wymagania 偶ycia z si艂膮 i odwag膮.

savasana

Pozytywne my艣lenie i medytacja

Nasze my艣li okre艣laj膮, kim jeste艣my. Joga uczy nas, 偶e ka偶da my艣l, kt贸r膮 mamy, ma wp艂yw na nas osobi艣cie, a tak偶e na otaczaj膮cy nas 艣wiat. Optymistyczne nastawienie i umiej臋tno艣膰 koncentracji tworz膮 podnosz膮ce wibracje oraz zdrowe, spokojne i radosne 偶ycie. Joga uczy nas, aby d膮偶y膰 do utrzymania pozytywnego i pogodnego umys艂u, post臋puj膮c zgodnie z naukami filozofii wedanty, filozofii, kt贸ra uczy jedno艣ci ca艂ego stworzenia lub jedno艣ci 艣wiadomo艣ci oraz praktyki medytacji – klucze do osi膮gni臋cia spokoju umys艂u i eliminacji negatywno艣ci w naszych 偶yciach.  Je艣li nasz umys艂 nie jest wype艂niony pozytywnymi my艣lami, trudniej jest osi膮gn膮膰 wy偶sz膮 wiedz臋 duchow膮 i g艂臋bok膮 medytacj臋. Kiedy 偶ywimy negatywne my艣li, nasz umys艂 staje si臋 wzburzony i niespokojny, nasze dzia艂ania s膮 zaburzone i niezr贸wnowa偶one. Zatruwaj膮 藕r贸d艂o 偶ycia i niszcz膮 w nas harmoni臋, wydajno艣膰, witalno艣膰 i wigor. Przeciwne my艣li o rado艣ci, rado艣ci i odwadze, lecz膮 i uspokajaj膮. Zwi臋kszaj膮 nasz膮 wydajno艣膰 i si艂臋 psychiczn膮 i pozwalaj膮 nam 偶y膰 pe艂ni膮 偶ycia. Joga uczy nas, 偶e nasze my艣li s膮 prawdziw膮 przyczyn膮 naszego sukcesu i szcz臋艣cia w 偶yciu. 呕ycie, w kt贸rym 偶yjemy i rodzaj do艣wiadcze艅, kt贸re mamy, s膮 bezpo艣rednim wynikiem naszego sposobu my艣lenia. Gdy opanujemy sztuk臋 pozytywnego my艣lenia, jeste艣my szcz臋艣liwi, harmonijni i spokojni.